Тропарь и кондак кресту. Кондак на воздвижение креста господня

Тропарь и кондак кресту. Кондак на воздвижение креста господня

С паси́, Го́споди, лю́ди Твоя́/ и благослови́ достоя́ние Твое́,/ побе́ды на сопроти́вныя да́руя// и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.

В ознесы́йся на Крест во́лею,/ тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству,/ щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же,/ возвесели́ нас си́лою Твое́ю,/ побе́ды дая́ нам на сопоста́ты,/ посо́бие иму́щим Твое́ ору́жие ми́ра,// непобеди́мую побе́ду.

В елича́й, душе́ моя́,/ пречестны́й Крест Госпо́день.

Т а́ин еси́, Богоро́дице, рай,/ невозде́ланно возрасти́вший Христа́,/ И́мже кре́стное живоно́сное на земли́ насади́ся Дре́во;/ тем ны́не возноси́му,// поклоня́ющеся Ему́, Тя велича́ем.

О , всечестны́й и Животворя́щий Кре́сте Госпо́день, Кро́вию Христа́ Бо́га на́шего освяще́нный и сме́ртию Его́ нас от сме́рти ве́чныя свободи́вый! Ты еси́ зна́мение побе́ды на враго́в на́ших ви́димых и неви́димых: ты и́маши яви́тися в час Стра́шнаго Суда́ Христо́ва: тебе́ смире́нно покланя́юся, честно́ прикаса́юся и любе́зно тя лобыза́ю, ны́нешнее моле́ние к Распя́тому на тебе́ принося́, да исцели́т мя си́лою в тебе́ Свое́ю от всех неду́гов душе́вных и теле́сных, и сохрани́т от враго́в ви́димых и неви́димых, и неосужде́нна на суде́ Свое́м одесну́ю поста́вит. Ей, Животворя́щий Кре́сте святы́й, на тебе́ Спас, умира́я за уме́ршия грехми́ челове́ки, дух Свой я́ко челове́к испусти́, Кровь же и во́ду источи́, и си́ми треми́, еди́но, е́же па́че все́х есть на потре́бу, спасе́ние нам соде́ла: во сла́ву исто́чника вод живы́х Бо́га Отца́, Себе́ же, от крове́й Деви́ческих воплоще́нна Бо́га Сы́на, и Бо́га Ду́ха Свята́го, оживля́ющаго дух челове́ч: И́хже Трие́х во еди́ном Божестве́ пособи́ и мне сла́вити благода́рственно, от воды́ креще́ния восприя́тою ве́рою непоро́чною, в прича́стии же пло́ти и Кро́ве Госпо́дних наде́ждою несумне́нною и в покая́нии ду́хом сокруше́нном и любо́вию нелицеме́рною: ниже́ то́кмо в жи́зни сей плаче́вной, я́ко вода́ мимотеку́щей, бра́ней и крове́й испо́лненной, и я́ко па́ра исчеза́ющей с воздыха́нием, но и в бу́дущей блаже́нной просла́влю Го́спода, посо́бием си́лы твоея́, Кре́сте треблаже́нне, да просла́влю са́мым лица́ зре́нием ве́рованному одержа́нием же ча́янному и наслажде́нием люби́мому, еди́ному в Тро́ице сла́вимому в безконе́чныя ве́ки веко́в. Ами́нь.

О , Пречи́стый и Животворя́щий Кре́сте Госпо́день! Дре́вле у́бо был еси́ ка́зни позо́рныя ору́дие ны́не же зна́мение спасе́ния на́шего – при́сно почита́емое и прославля́емое! Ка́ко досто́йне возмогу́ аз недосто́йный воспе́ти Тя и ка́ко дерзну́ преклони́ти коле́на се́рдца моего́ пред Искупи́телем мои́м, испове́дая грехи́ свои́? Но милосе́рдие и неизрече́нное человеколю́бие Распе́ншагося на тебе́ смире́нное дерзнове́ние подае́т ми, да отве́рзу уста́ моя́ во е́же сла́вити Тя; сего́ ра́ди вопию́ Ти: ра́дуйся, Кре́сте, це́ркве Христо́вы – красота́ и основа́ние, вся вселе́нныя – утвержде́ние, христиа́н всех – упова́ние, царе́й – держа́ва, ве́рных – прибе́жище, а́нгелов – сла́ва и воспева́ние, де́монов – страх, губи́тельство и отгна́ние, нечести́вых и неве́рных – посрамле́ние, пра́ведных – приста́нище, заблу́дших – наста́вниче, одержи́мых страстьми́ – раска́яние, ни́щих – обогаще́ние, пла́вающих – ко́рмчий, сла́бых – си́ла, во бране́х – побе́да и одоле́ние, си́рых – ве́рное покрове́ние, вдов – засту́пниче, дев – целому́дрия охране́ние, ненаде́янных наде́жда, неду́жных – врач и ме́ртвых – воскресе́ние! Ты прообразо́ванный чудотворя́щим жезло́м Моисе́я – животво́рный исто́чник, напая́ющий жа́ждущия духо́вныя жи́зни и услажда́ющий на́ши ско́рби, Ты – одр, на нем же ца́рственно почи́л тридне́вно Воскре́сший Победи́тель а́да. Сего́ ра́ди и у́тро и ве́чер и полу́дне прославля́ю Тя, треблаже́нное Дре́во, и молю́ во́лею Распе́ншагося на Тебе́, да просвети́т Он и укрепи́т Тобо́ю ум мой, да откры́ет в се́рдце мое́м исто́чник любве́ соверше́нней и вся дея́ния моя́ и путие́ мои́ Тобо́ю осени́т, да вы́ну велича́ю Пригвожде́ннаго на Тебе́, грех мои́х ра́ди, Го́спода Спаси́теля моего́. Ами́нь.

В елича́ем Тя,/ Живода́вче Христе́,/ и чтим Крест Твой святы́й,/ и́мже нас спа́сл еси́// от рабо́ты вра́жия.

Крестовоздвижение: праздничные антифоны, тропарь и кондак, прокимен, причастен

Антифон 1-й Крестовоздвижения, псалом 21:

Стих 1: Бо́же, Бо́же мой, вонми́ ми,/ вску́ю оста́вил мя еси́?
Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Стих 2: Дале́че от спасе́ния моего́/ словеса́ грехопаде́ний мои́х.
Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Стих 3: Бо́же мой, воззову́ во дни, и не услы́шиши,/ и в нощи́, и не в безу́мие мне.
Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Стих 4: Ты же во Святе́м живе́ши,/ хвало́ Изра́илева.
Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху/ и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

ҐнтіфHнъ № на воздви1женіе честнaгw и3 животворsщагw кrтA, pал0мъ к7а:

Стjхъ №: Б 9е, б9е м0й, вонми1 ми,/ вскyю њстaвилъ мS є3си2;
Припёвъ: М lтвами бцdы, сп7се, сп7си2 нaсъ.
Стjхъ в7: Д алeче t сп7сeніz моегw2/ словесA грэхопадeній мои1хъ.
Припёвъ: М lтвами бцdы:
Стjхъ G: Б 9е м0й, воззовY во дни2, и3 не ўслhшиши,/ и3 въ нощи2, и3 не въ безyміе мнЁ.
Припёвъ: М lтвами бцdы:
Стjхъ д7: Т h же во с™ёмъ живeши,/ хвало2 ї>лева.
Припёвъ: М lтвами бцdы:
Слaва, и3 нhнэ: М lтвами бцdы:

Читать еще:  Мочить ноги в чистой воде во сне. К чему снится мыть ноги себе в чистой воде? К чему снятся волосатые ноги

Антифон 2-й на Крестовоздвижение, псалом 73:

Стих 1: Вску́ю, Бо́же,/ отри́нул ны еси́ до конца́?
Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, пло́тию распны́йся, пою́щия Ти: аллилу́иа.
Стих 2: Помяни́ сонм Твой,/ его́же стяжа́л еси́ испе́рва.
Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, пло́тию распны́йся, пою́щия Ти: аллилу́иа.
Стих 3: Гора́ Сио́н сия́,/ в не́йже всели́лся еси́.
Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, пло́тию распны́йся, пою́щия Ти: аллилу́иа.
Стих 4: Бог же Царь наш пре́жде ве́ка/ соде́ла спасе́ние посреде́ земли́.
Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, пло́тию распны́йся, пою́щия Ти: аллилу́иа.

ҐнтіфHнъ в7 на воздви1женіе честнaгw и3 животворsщагw кrтA, pал0мъ o7г:

Стjхъ №: В скyю, б9е,/ tри1нулъ ны2 є3си2 до концA;
Припёвъ: С паси1 ны, сн7е б9ій, пл0тію распнhйсz, пою1щыz ти2: ґллилyіа.
Стjхъ в7: П омzни2 с0нмъ тв0й,/ є3г0же стzжaлъ є3си2 и3спeрва.
Припёвъ: С п7си1 ны, сн7е б9ій:
Стjхъ G: Г орA сіHнъ сіS,/ въ нeйже всели1лсz є3си.
Припёвъ: С п7си1 ны, сн7е б9ій:
Стjхъ д7: Б Gъ же, цRь нaшъ, прeжде вёка/ содёла сп7сeніе посредЁ земли2.
Припёвъ: С п7си1 ны, сн7е б9ій:
Слaва, и3 нhнэ: Е# динор0дный сн7е:

Антифон 3-й Крестовоздвижения:

Стих 1 (Псалом 98): Госпо́дь воцари́ся,/ да гне́ваются лю́дие.
Тропарь: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́.
Стих 2: Госпо́дь воцари́ся, да гне́ваются лю́дие:/ седя́й на Херуви́мех, да подви́жится земля́.
Тропарь: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́.
Стих 3: Госпо́дь в Сио́не Вели́к,/ и Высо́к есть над все́ми людьми́.
Тропарь: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́.
Стих 4 (Псалом 95): Поклони́теся Го́сподеви/ во дворе́ святе́м Его́.
Тропарь: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́.

ҐнтіфHнъ G на воздви1женіе честнaгw и3 животворsщагw кrтA:

Стjхъ №. Pал0мъ §и: Г Dь воцRи1сz,/ да гнёваютсz лю1діе.
Тропaрь: С паси2, гDи, лю1ди тво‰:
Стjхъ в7: Г Dь воцRи1сz, да гнёваютсz лю1діе,/ сэдsй на херувjмэхъ, да подви1житсz землS.
Тропaрь: С паси2, гDи, лю1ди тво‰:
Стjхъ G: Г Dь къ сіHнэ вели1къ,/ и3 выс0къ є4сть надъ всёми людьми2.
Тропaрь: С паси2, гDи, лю1ди тво‰:
Стjхъ д7. Pал0мъ §є: П оклони1тесz гDеви/ во дворЁ с™ёмъ є3гw2.
Тропaрь: С паси2, гDи, лю1ди тво‰:

Тропарь Честному Кресту, глас 1:

Спаси́, Го́споди лю́ди Твоя́,/ и благослови́ достоя́ние Твое́,/ побе́ды на сопроти́вныя да́руя,// и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.

Тропaрь честн0му и3 животворsщему кrтY, глaсъ №:

С паси2, гDи, лю1ди тво‰,/ и3 благослови2 достоsніе твоE,/ побBды на сопроти6вныz дaруz,// и3 твоE сохранsz кrт0мъ твои1мъ жи1тельство.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Кондак Честному Кресту, глас 4:

Вознесы́йся на Крест во́лею,/ тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству/ щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же,/ возвесели́ нас си́лою Твое́ю,/ побе́ды дая́ нам на сопоста́ты,/ посо́бие иму́щым Твое́ ору́жие ми́ра,// непобеди́мую побе́ду.

Кондaкъ честн0му и3 животворsщему кrтY, глaсъ д7:

В ознесhйсz на кrтъ в0лею/ тезоимени1тому твоемY н0вому жи1тельству/ щедрHты тво‰ дaруй хrтE б9е:/ возвесели2 нaсъ си1лою твоeю,/ побBды даS нaмъ на сопостaты,/ пос0біе и3мyщымъ твоE nрyжіе ми1ра,// непобэди1мую побёду.

Прокимен в пятницу, Кресту Господню, глас 7:

Возноси́те Го́спода Бо́га на́шего,/ и покланя́йтеся подно́жию но́гу Его́, я́ко свя́то есть.

Прокjменъ въ пzт0къ, кrтY гDню, глaсъ з7:

В озноси1те гDа бGа нaшего,/ и3 покланsйтесz подн0жію нHгу є3гw2, ћкw свsто є4сть.
Стjхъ: Г Dь воцRи1сz, да гнёваютсz лю1діе.

Зна́менася на нас свет лица́ Твоего́, Го́споди.

Причaстенъ на воздви1женіе честнaгw и3 животворsщагw кrтA:

З нaменасz на нaсъ свётъ лицA твоегw2, гDи.

Аллилу́ия. (Трижды)

Кондак на Воздвижение Креста Господня

Содержание

1. Церковно-славянский текст Минеи, 14/27 сентября н.ст.

Кондак, глас 4. Самоподобен: Вознесыйся на Крест волею, / тезоименитому Твоему новому жительству / щедроты Твоя даруй, Христе Боже, / возвесели нас силою Твоею, / победы дая нам на сопостаты, / пособие имущим Твое oружие мира, / непобедимую победу.

Икос: Иже до третияго Небесе восхищен бысть в рай / и глаголы слышав неизреченныя и Божественныя, / ихже не леть языки (человеческими) глаголати, / что Галатом пишет, яко рачителие Писаний прочтосте и познасте: / мне, глаголет, хвалитися да не будет, токмо во едином Кресте Господни, / на немже, страдав, уби страсти. / Того убо и мы известно держим, Крест Господень, хвалу вси: / есть бо нам спасительное сие Древо / oружие мира, непобедимая победа.

2. Русский перевод диак. Сергия Цветкова

Кондак, глас 4-й, самогласен. 1

Ты, Христе Боже, вознесшийся на крест добровольно, тезоименитому Твоему новому жительству (в церкви христианской) даруй Твоя милости; возвесели силою Твоею верных царей наших, победы дая им на враги, да имеют они помощию своею (Тебя), оружие мира, непобедимую победу.

1) (Ὁ) Вознесшийся в раю до третияго небесе и слышавший неизреченные и Божественные глаголы, которые не удобно высказать на языке (человеческом), чтó пишет к Галатам, вы, как любители (Священнаго) Писания, читали и, знали. «Мне», говорит он, «не желательно хвалиться, разве только единым крестом Господа», на котором Он, пострадавши, убил (греховныя) страсти. Посему и мы все крепко да держимся его, сего креста Господня, похвалы (всех нас); ибо для нас спасительно сие древо, оружие мира, непобедимая победа.

Читать еще:  Рождение в 29 лунный. Стоит ли менять свою работу на новую

2) (Ὑ ψοῦτε ) «Возносите Господа», сказал певец между пророками. Богоотец Давид, «и со страхом покланяйтеся подножию Его». Сему (подножию) мы покланяемся, превознося Его, Единаго Святаго по естеству. И исполнилось слово пророка, которое предзревший будущее провозглашает чрез Святаго Духа. Уже невозбранно приемля от древа жизни. Адам живет во веки. Предстоит ныне единственное во всей твари древо, оружие мира, непобедимая победа.

3) ( Μεγάλα ) Велики, дивны и изумительны плоды дарованы людям в страдании Христовом чрез крест, какие мы ясно узнали: тогда земля была потрясена, а получала начало утверждения Божественная вера, солнце отдаляло свет (свой), и Божественный огнь, снисшедши на землю, сильно возсиял; холмы, горы и камни разселись, и кости, жилы и плоти всех во множестве возставших из гробов соединились (между собою): (это) оружие мира, непобедимая победа.

4) ( Νύκτα ) Ночь увидел разбойник в час полуденный и познал Рекшаго: «из тьмы свет да возсияет» 2 . Посему исповедует Долготерпеливца на кресте, что Он есть Бог славы и Господь, вопия к Нему и говоря: «помяни мя, Господи, во царствии Твоея небесныя славы». И тотчас услышал: «По истинне, днесь со Мною будеши в раи». Он даровал ему, имеющему живую веру, вместо огненнаго меча, непобедимую победу.

5) (Ὁ) Вознесшийся на кресте Бог наш и Избавитель ниспроверг с высоты все власти и начала диавола, привлек же всех к Себе от земли, отверзши небесныя (обители) и дав нам безпрепятственный вход ко Отцу, быв Посредником, разрушив вражду плотию Своею; крест раззорил древнее средостение ограды, а разъединенное соединил в одно; ангелы вместе с нами глаголют и воспевают непобедимую победу.

6) ( Σταυρὸς ) Крест очистил землю от злосмрадия жертв (языческих), и освятивши всю тварь, привел ее к познанию Бога. Прежде воскурялись идольские жертвенники, – ныне они как дым исчезли; прежде демоны чествуемы были во вселенйой, ныне они уходят в бездну и не могут взирать на крест; прежде оскверняли землю безчиния, ныне же нечестивая жизнь осуждается; тогда обладали людьми удовольствия, ныне – труды и воздержание, – оружие мира, непобедимая победа.

7) ( Ἐπὶ ) Ha древе крестнем 3 побеждена смерть, поносная на кресте, и мученики попирают главу ея. Крест убедил людей жить духом и не раболепствовать страстям, для мира распинаться и мир иметь распятым, по словам Павла 4 , и горняго всегда искать и преследовать. Столько (благ) крест доставил жизни, введши на земле ангельский чин; ибо всех насе, посредством чистоты, очищает от нечистоты греховной (сия) непобедимая победа.

8) (Ἳ να ) Ho чтобы отвлечь нас от чествования (креста Господня), как намеревались покланявшиеся камням, почитая публично благочестивых за нечестивцев (и как бы за врагов) 5 , они забросали землей место погребения Господня и крест. Однакоже тщетно они трудились, думая солнце закрыть дланию: благодать, напротив, еще более проявилась, и благочестие, которое они думали истребить, положило конец их гнусным замыслам; ибо явившийся на небеси крест есть непобедимая против заблуждения победа.

9) ( Σύμβολον ) Взирая на сие явное знамение Вышняго Бога, великий Константин услышал Иисуса говорищаго: «Сим знамением ты будешь побеждать, верный самодержец, царь христианский, даже до втораго Моего пришествия. Для тебя Я сохраню величие сего града, и он будет стоять даже до скончания (мира). будет первенствовать пред всеми градами; стеною же ему будет крест Мой, крепкое ограждение, непобедимая победа».

10) ( Ταῦτα ) Слово, (Сын Божий), глаголавшее к нему сие не словами, но делом и силою, обрело благочостивое сердце раба, говорившаго самому себе: «готова душа моя, Боже, всегда последовать за Тобою». Почему обнаруживаются и самыя деяния, – различныя таинства, вера и ревность (к вере), и чествования всех иереев; повсюду воздвигнул он честныя церкви, и разрушил храмы нечестия, постыдныя пещеры богов измышленных, и не имеющих непобедимой победы.

11) (Ἡ) 6 Великая же царица и матерь великаго онаго царя, всечестная Елена, увенчанная Христом, имея ту же ревность вместе с царем, отправилась в Иерусалим обозреть (все) чудесное. Бывши там и оказав поклонение Богу, как могла, она горела сильным желанием найти крест, как сокровище. Но во всей вселенной неизвестно было место, где находилась сия непобедимая победа.

12) ( Νενικημὲνης ) Когда же совершенно овладело ею сильное желание, чтобы явившееся свыше (на небе) возсияло и внизу (на земле), и долее не скрывалось в земле, -сновидения и чудныя знаменования обнаружили то место. Способ же удобный (к открытию креста) некто из евреев, представ пред Божественной царицей, с поспешностию заявил (ей). Верная, как скоро узнала сие, пошла немедленно на оное место. «Открой», говорит она, «дай мне благодать, чтобы я обрела, взяла и навсегда при себе имела сию непобедимую победу».

13) (Ὑ πὲρ ) Пред общим собранием христиан, блаженная (царица) приказывает трудиться, расчистить то место, и исполнить сие тщательно. И когда расчищали, та самая земля, как думаю, как бы способствовала к открытию (креста), ибо сама собой как бы хотела открыть ту искомую драгоценность, в сравнении с которою нет ничего драгоценнее в мире. Когда вынимали остальную землю из средины (расчищаемой); – был открыт самый памятник жизни (Крест), и по внушению свыше вблизи обнаружено было место, имеющее сокровенною непобедимую победу.

Читать еще:  Второе путешествие апостола павла кратко. Какими были различные миссионерские путешествия Павла? путешествие в Дамаск, Аравию, Иерусалим, Тарс и Антиохию

14) ( Ψιλὸν ) Между тем трудно было отличить, из трех сущих одинаковых (крестов), и узнать, какой из них – крест Безсмертнаго. И так как же (отличили)? А прежде сего таинственныя видения указали на одну благоразумную жену. «Древо жизни», говорит она, «есть то», которое воздвигнет неизлечимаго больнаго и «(воскресит) умершаго». Пламенеет тотчас дух ея, а чудо между тем делает отличие: предлагаются три, а зрим бывает и показывается (только один) – непобедимая победа.

15) (Ὡ ς ) Как скоро возлагали их тотчас на больнаго и на другаго умершаго, и крест Жизнодавца воздвигнул их обоих; тогда (объятая) великою радостию царица поклонилась ему, а Бога возблагодарила и воскликнула: «выше тысящ сребра и злата приобрела я это сокровище»! Много – и премного мудрая, поистинне, и справедливо она хвалится сим; ибо она держит этот вечный памятник, покланяющаяся непобедимой победе.

16) ( Συνευϕραινὲσθωσαν ) Да сорадуются с нами в этот праздник Богоносные пророки и сколько есть праведников, видевших крест прежде (открытия) креста. Первый, держа в руке жезл, Моисей говорил: «дивныя чудеса показал я в Египте: разделил Чермное море на разделения, и скалы обращал в источники; воды горкия Мерры усладил древом, и предсказал, что самая жизнь будет висеть на древе. Но и сам я спасся брошенный в воду в корзине, которую считаю непобедимою победою».

17) ( Ιερεμίας ) Иеремия, всегда свободный в скорой речи, приятный в утешении и обильный в пророчестве, предвозвещает о Христе, представляя лице распинавших Его, и говоря: «приидите, будем действовать, вложим древо в хлеб 7 ». Все пророки и с ними праведный Ной, спасшийся на древе (в ковчеге) воспевают с нами крест Твой страшный, чрез который ниспослана нам правда. Даруй, Спасителю, молимся Тебе, чрез сей (крест) царям непобедимую победу.

18) ( Νέοι ) Новые Азотяне окружили нас, и взяли Божественный ковчег Твой и град Святый. Но Ты не презрел нас, Боже! Узнали и они, что Ты с нами; ибо опыт – учитель; узнали, и со слезами воскликнули: «Ниспровержен Дагон, и сокрушен»! Ты вознес рог избранных Твоих! Когда Моисей простирал к Тебе руки, был побеждаем Амалик жезлом Моисея. Ты даровал нам победы верных царей, обилие мира, непобедимую победу.

Источник: Кондаки и икосы св. Романа Сладкопевца на некоторые дни святым, некоторые дни недели, некоторыя недели, на двунадесятые праздники и на каждый день страстной седмицы, и стихиры его же на предпразднственные и попразднственные дни пред Рождеством Христовым и по Рождестве Христове. / Перевод Диакона Сергия Цветкова. – М.: Типография Л. Ф. Снегирева, 1881. – С. 9–14.

3. Русский перевод иером. Амвросия (только текст Минеи)

Кондак самоподобный, глас 4: Вознесенный на Крест добровольно, / соименному Тебе новому народу / милости Твои даруй, Христе Боже; / возвесели силою Твоею верных людей Твоих 8 , / подавая им победы над врагами, / – да имеют они помощь от Тебя, / оружие мира, непобедимый знак победы.

Икос: До третьего неба вознесенный в рай / и услышавший неизреченные и божественные слова, / которые невозможно пересказывать языками человеческими, – / что он Галатам пишет, / как прочли и узнали вы, любители Писаний? / «Чтобы я, говорит он, хвалился, – да не будет, / разве только одним Крестом Господним, / на котором пострадав, Он убил страсти». / Так и мы все будем твердо держать его, / Крест Господень, как похвалу; / ибо для нас это спасительное Древо – / оружие мира, непобедимый знак победы.

Примечания (только кондак-проимий)

Волею – добровольно. Тезоименитому Твоему – носящему Твое имя. Жительству – обществу. Пособие имуще Твое, оружие мира, непобедимую победу – да имеем мы Твою помощь, как ограждение мира и знамя непобедимости.

Творение св. Романа Сладкопевца. Из начальных букв каждаго икоса – акростих: ὁ ὕ μνος εἰς τὴν ὓ ψωσιν – Песнь на Воздвижение. В собрании церковных песнопений, под названием: Analecta sacra, из котораго заимствуется сей перевод, автор этой книги, кардинал Питра, совершенно соглашается с мнением некоего премного уважаемаго, Филиппа Виталия, который относит это творение к 14-му дню сентября и приписывает его именно св. Роману Сладкопевцу. В Римской Антологии, на 14-й день сентября, он изъясняется следующими словами: οἱ ο ἶ κοι ϕέροντες ἀκροστιχίδα . Ἡ ᾡ δὴ Ῥ ωμανοῦ : икосы имеющие акростих: песнь Романа.

Analecta. Sacra Cardin. Pitrï ἐπὶ τῶ ὃ ρει τῶ σταυρῶ .

В Афонском кондакарии написано: τοῦς δυσσεβῆς ὠ ς δυσμενης . Ст. 14 оборот.

Одинадцать икосов в первый раз переведены из Афонскаго Кондакария, а с 12-го до конца – из Analecta sacra Cardin. Pitri, в первый раз им изданные.

греч.: царей наших

Поделиться ссылкой на выделенное

Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»

Источники:

http://diak.ortox.ru/*_gospodu_i_krestu/view/id/1171170
http://saint-elisabeth.ru/service/parish-singing/6301-krestovozdvizhenie-festive-antiphons,-troparion-and-kontakion,-prokimen-involved-in.html
http://azbyka.ru/otechnik/Roman_Sladkopevets/kondak-na-vozdvizhenie-kresta-gospodnja/

Ссылка на основную публикацию
Статьи на тему: